Hur vet man om en reaktion är exoterm eller endoterm?
Videogenomgång (flippat klassrum)
Av erfarenhet: Man måste mäta!
Exempel: Konc. svavelsyra späds i vatten
Koncentrerad svavelsyra.Vi känner att den utspädda svavelsyralösningen blir varm.
⇒ Utspädningen är en exoterm process.
Några tumregler finns dock…
1. Bindningar uppstår: Alltid en exoterm process
Exempel: Vatten fryser till is, H2O(l) → H2O(s)
- Vätebindningar uppstår mellan vattenmolekylerna.
- Temperaturen håller sig vid 0 °C så länge vattnet håller på att frysa till is.
- Se videogenomgången "Mer om fasövergångar".
2. Spontan redoxreaktion: Exoterm process
Zink står till vänster om koppar i den elektrokemiska spänningsserien.
Med hjälp av den elektrokemiska spänningsserien kan vi se att zink är ett starkare reduktionsmedel än koppar. Därför är följande reaktion spontan och exoterm:
Zn(s) + Cu2+(aq) → Zn2+(aq) + Cu(s)
Den omvända reaktionen är dock inte spontan, och istället endoterm:
Zn2+(aq) + Cu(s) → Zn(s) + Cu2+(aq)
3. Förbränningar: Exoterma processer
(Förbränningar är ju en slags spontana redoxprocesser!)
Exempel: Cellandningen, C6H12O6 + 6O2 → 6CO2 + 6H2O
Den omvända reaktionen (fotosyntesen) är istället endoterm:
6CO2 + 6H2O → C6H12O6 + 6O2
Övriga reaktioner
Om \(\Delta H < 0\) är reaktionen exoterm. Exempel:
NaOH(s) → Na+(aq) + OH–(aq) \(\Delta H < 0\)
Man kan också sätta in "energi" till höger om reaktionspilen (exoterm reaktion) eller vänster (endoterm reaktion). Exempel:
NaOH(s) → Na+(aq) + OH–(aq) + energi
(Och ja, då kan man faktiskt se i reaktionsformeln att reaktionen är exoterm…) 😉
Sammanfattning
Exoterma processer | Endoterma processer |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hur funkar bombarderbaggens kemiska vapen?
Videogenomgång (flippat klassrum)
Hur många aminosyror finns det egentligen?
Videogenomgång (flippat klassrum)
Hur vet man om barnens skola är bra?
Sydsvenskan har granskat personalomsättningen på Hvilan Utbildning AB.Titta på personalomsättningen!
En del skolor marknadsför sig med att de ”sätter eleven i centrum”. Även om det låter vackert är det långt ifrån en garanti för att skolan fungerar väl, är bra för eleverna och ger eleverna de kunskaper de behöver.
Lärare behöver bra läromedel
Myten om lärstilar avfärdad – igen
Begreppet "lärstilar" grundar sig på en enda persons idé om hur olika elever lär sig – inte på någon som helst forskning. Och, som det visar sig, forskning visar både att "lärstilar" inte existerar, utan också att det faktiskt kan försämra inlärning när lärare fokuserar på lärstilar istället för vad som verkligen hjälper elever att lära sig. Som Derek Muller säger i videon: Du är inte en visuell elev – du är allting på en gång: Visuell, auditiv, läsande och kinestetisk.
Tillbaka till flippat klassrum!
Under pandemin insåg jag att flippat klassrum inte funkar bra på distans. Själva poängen med flippat klassrum, det centrala med flippat klassrum, är ju det man gör i det fysiska klassrummet. Det är därför man flippar på klassrummet, så att man kan utnyttja tiden i det fysiska klassrummet bättre. Och nu kan jag äntligen återgå till detta!
Idé nr. 70 till gymnasiearbete i Kemi: Syntes av berlinerblått
I videon ovan visar youtubern NileRed hur man kan tillverka berlinerblått (preussiskt blått), det första moderna syntetiska färgpigmentet.
Tips: Chemix.org
Vad är detta? Chemix.org är en online-editor för att rita laborationsdiagam och experimentuppställningar för skolor. Appen gör det lätt för både elever och lärare att göra skisser på labbuppställningar.
Från sjukdom till vaccin
Hur går det till när man tar fram ett vaccin?
Fem saker att tänka på när du planerar dina laborationer
Vad vill du att dina elever fokuserar på?
För att laborationerna ska bli bra tillfällen för eleverna att lära sig är det viktigt att man som lärare har tagit sig en ordentlig funderare. Vad är det egentligen man vill ha ut av laborationen? Här är fem saker att tänka på för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt av dem.