I den här veckoplaneringen räknar jag med att läsåret har 34 veckor (vilket är fallet i de flesta kommuner). Jag har inte tagit någon hänsyn till provtillfällen eller fördjupningsarbeten, men förhoppningsvis kan detta ändå vara ett stöd för din egen planering. Använd den gärna!
Vecka |
Avsnitt |
Laborationer |
Vad säger kursmålen? Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll: |
1 |
Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning. Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Hur de förändras över tid. |
||
2 |
Cellaboration (våtpreparat, enkel infärgning) |
Eukaryota och prokaryota cellers egenskaper och funktion. |
|
3 |
|||
4 |
DNA-extraktion | ||
5 |
Arvsmassans uppbyggnad samt ärftlighetens lagar och mekanismer. Celldelning, dna-replikation och mutationer. Genernas uttryck. Proteinsyntes, monogena och polygena egenskaper, arv och miljö. Genetikens användningsområden. Möjligheter, risker och etiska frågor. |
||
6 |
Celldelning hos allium cepa | ||
7 |
|||
8 |
Meiospreparat från gräshoppa | ||
9 |
Genernas uttryck. Proteinsyntes, monogena och polygena egenskaper, arv och miljö. |
||
10 |
χ2-test på majs |
||
11 |
Naturvetenskapliga teorier om livets uppkomst och utveckling. Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion samt deras betydelse för artbildning. Släktträd och principer för indelning av organismvärlden. Organismernas huvudgrupper och evolutionära historia. Biologins idéhistoria med tyngdpunkt på evolutionen. |
||
12 |
Undersökning av skolans fossilsamling | ||
13 |
|||
14 |
Besök på Zoologiska muséet |
||
15 |
|||
16 |
Kladogram baserat på CytC |
||
17 |
|||
18 |
Evolutionen hos björkmätare |
Organismers beteende samt beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång. Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion samt deras betydelse för artbildning. |
|
19 |
|||
20 |
Dissektion av led-/blötdjur | ||
21 |
|||
22 |
Personligt livsrum | ||
23 |
Ekosystemens struktur och dynamik. Energiflöden och kretslopp av materia samt ekosystemtjänster. Populationers storlek, samhällens artrikedom och artsammansättning samt faktorer som påverkar detta. |
||
24 |
Bofinkens revir | ||
25 |
|||
26 |
Förnalab |
||
27 |
|||
28 |
Miniexkursion till Holmgrenska trädgården | ||
29 |
Naturliga och av människan orsakade störningar i ekosystem med koppling till frågor om bärkraft och biologisk mångfald. Ekologiskt hållbar utveckling lokalt och globalt samt olika sätt att bidra till detta. |
||
30 |
Oljesanering | ||
31 |
|||
32 |
Övergödning – mäta kvävehalter i vattendrag (reningsverksdammar och Höje å) |
||
33 |
|||
34 |