Magnus Ehingers undervisning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete med mera.

Skolverket säger att följande centrala innehåll ska behandlas:

  • Naturvetenskapliga teorier om livets uppkomst och utveckling.
  • Evolutionens mekanismer, till exempel naturligt urval och sexuell selektion samt deras betydelse för artbildning.
  • Organismers beteende samt beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång.
  • Släktträd och principer för indelning av organismvärlden.
  • Organismernas huvudgrupper och evolutionära historia.
  • Biologins idéhistoria med tyngdpunkt på evolutionen.

När vi har gått igenom det här momentet i kursen, ska du kunna förklara och använda dig av följande begrepp:

  • Stra­ti­gra­fi
  • Kon­ti­nen­tal­drift (plattek­to­nik)
  • Charles Dar­win
  • Galápagos­öarna
  • Galápagos­sköld­padda
  • Darwin­fink
  • Natur­ligt urval
  • Konstlat urval
  • Kampen för till­varon
  • Variation
  • Fitness
  • Ärftlighet
  • Mutation
  • Koprolit
  • Sediment
  • Erosion
  • Trilobit
  • Ortoceratit
  • Ledfossil
  • Ammonit
  • Radio­metri
  • Den fy­lo­ge­ne­tiska regeln
  • Homologa organ
  • Analoga organ
  • Rudiment
  • Kon­ver­gent evo­lu­tion
  • Di­ver­gent evo­lu­tion
  • Samevolution
  • Predation
  • Selektions­tryck
  • Mutualism
  • Art
  • Korsnings­barriär
  • (Allopatrisk) art­bildning
  • Hybridisering
  • Linnés bi­nomiala system
  • Släktträd
  • Släktnamn
  • Artepitet
  • Artnamn
  • Domän
  • Rike
  • Stam (fylum)
  • Klass
  • Ordning
  • Familj
  • Stromatolit
  • Cyano­bakterie
  • Fotosyntes
  • Endo­symbiont­teorin
  • Purpur­bakterie
  • Cell­andning
  • Mitokondrie
  • Växtcell
  • Kloroplast
  • Arké
  • Svamp
  • Urmun
  • Anus
  • Pås­djur/svamp­djur
  • Kambrium
  • Den kambriska ex­plo­sionen
  • Nässeldjur
  • Protostom
  • Mask
  • Blötdjur
  • Deuterostom
  • Ryggsträng
  • Tagghuding
  • Leddjur
  • Insekt
  • Spindel
  • Kräftdjur
  • Mångfoting
  • Enkelfoting
  • Dubbelfoting
  • Plattmask
  • Ringmask
  • Blötdjur
  • Ordovicium
  • Silur
  • Mossa
  • Kärlväxt
  • Ormbunke
  • Fräken
  • Devon
  • Broskfisk
  • Benfisk
  • Amfibie
  • Karbon
  • Brun­kol/sten­kol
  • Reptil
  • Inre/yttre be­frukt­ning
  • Perm
  • Pangea
  • Trias
  • Dinosaurie
  • Däggdjur
  • Jura
  • Krita
  • Fågel
  • Paleogen
  • Val
  • Fladdermus
  • Apa
  • Hominid
  • Neogen
  • Kvartär
  • Istid
  • Ardi­pi­the­cus
  • Människo­apor
  • Austra­lo­pi­the­cus
  • Upprätt gång
  • Homo habilis
  • Pa­ran­thro­pus
  • Homo ergaster
  • Homo erectus
  • Homo antecessor
  • Homo hei­del­ber­gen­sis
  • Homo ne­an­der­tha­len­sis (”ne­an­der­ta­lare”)
  • Homo sapiens
  • ”Ut ur Afrika”-teorin
  • Mito­kondriska Eva
  • Y-kromosoms-Adam

Du ska också kunna:

  • Göra förutsägelser om organismers utveckling med hjälp av evolutionsteori.
  • Redogöra för hur organismer på jorden successivt anpassats till ett liv på land.