Introduktion till Biologi 1
Videogenomgång (flippat klassrum)
English-speaking or IB student? Check out the English version instead!
Me, myself and I
Magnus Ehinger + familj
- ehinger.nu/undervisning
- 0708-NNNNNN
Tider
Mobiltelefoner
Naturbehov
Raster
Böcker
Långsiktiga strävansmål
Vårt mål med undervisningen i biologi:
- Ni ska förstå vad biologi är
- Vilka underdelningar av biologi finns det? Vad kan man använda dem till?
- Vilka är de begrepp, teorier, modeller och arbetsmetoder som biologer använder?
- Hur arbetar biologer för att söka lösningar på problem och frågeställningar?
- Vilken betydelse har biologi för oss enskilda individer, för samhällsutvecklingen och livet i stort?
Vad är biologi?
Läran om livet!
- bio = liv
- logos = lära, skrift
Definiera liv!
Var går gränsen mellan det levande och det icke-levande?
Är den levande: Adenosinmonofosfat (AMP). ?
Vi kopplar ihop ett gäng adenosinmonofosfat, och får molekylen till höger (polyadenin).
- I själva verket är detta en kort RNA-sträng, med bara adenin.
- Frågan är, är den levande? (Nej, hur skulle den kunna vara det?)
- Ändå finns det infektiösa partiklar, s.k. viroider, som endast består av en RNA-sträng – ingenting annat!
Vi kopplar ihop några fler kvävebaser (adenin, tymin, cytosin och guanin) i två parallella strängar.
- I själva verket får vi en snutt DNA.
- Frågan är, är den levande?
- Ändå består de enklaste virusen av endast en DNA-sträng + ett enkelt hölje av protein.
Vi lägger till ett hölje av fosfolipider, och en mängd proteiner – enzymer – som kan bryta ner vissa kemikalier och bygga upp andra efter behov.
Är den levande: Bakterier? (Ja!)
Vi har nu definierat den minsta levande enhet: Cellen
- Kan föröka sig
- Har metabolism (ämnesomsättning, d.v.s. kan bryta ned molekyler och bygga nya efter behov)
- Är avgränsad från resten av omvärlden
Men först
Dags för lite böcker!
- Skriv namn med kulspets.
Vad ingår i kursen Biologi 1?
Ekologi
- Försöker svara på frågor om organismernas antal och utbredning
- Handlar om samspelet mellan organismerna och den omgivande miljön
Cellens byggnad
- Vad består en cell av?
- Vad är de som en cell behöver för att leva/betraktas som levande?
Cellgenetik
- DNA:ts struktur och funktion
- Kromosomer, gener
- Proteiners struktur och funktion
- Cellernas förökning
- Virus
Individens genetik
- Klassisk genetik: Nedärvning av egenskaper
- Arv & miljö
- Ärftliga sjukdomar
Evolution
- Om arternas uppkomst
- Genen som grundval för evolutionen
- Människans utveckling
- Ekologi och evolution
Etologi och beteendeekologi
- Djurs beteenden
- Naturligt urval
- Klassisk etologi, fysiologiska orsaker till olika beteenden
- Beteendeekologi
Systematik
- Släktskap mellan olika organismer och grupper av organismer
Cellen
Några riktiga celler!
Cellskrap från elev
Färga kort med metylenblått
Titta i mikroskop!
Vad ser man?
Epitelceller färgade med metylenblått.
- Cellkärna
- Cellmembran (antydan)
Vad finns mer i cellen?
Den eukaryota cellen (att rita upp på tavlan) innehåller organeller
- Cellkärna
- innehåller cellens DNA
- Mitokondrie
- cellens "kraftverk"
- Flagell
- rörelseorgan, piskar fram cellen
- ex. spermier
- Ribosomer
- tillverkar proteiner (sköter proteinsyntesen)
- Cytoplasma (cellvätska)
- Endoplasmatiskt nätverk (ER)
- här sitter de flesta ribosomerna!
- Cellmembran
- Kärnmembran
Växtceller är eukaryota
Innehåller, förutom det ovan nämnda, också
- Vakuol
- Vattenfylld blåsa, spänner ut växtcellen
- Kloroplast
- sköter fotosyntesen
- Fotosyntes: koldioxid + vatten → socker + syre
- Cellvägg av cellulosa
Bakteriecellen (att rita upp på tavlan) innehåller inga organeller
Ingen cellkärna
- DNA fritt i cellen
Inget ER
- alla ribosomer finns fritt i cellen
Flageller
- propeller (ej piska)
Kan ha cellvägg, men den är inte av cellulosa