Tid: 80 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Penna, suddgummi, linjal.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
| E | C | A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | … utförligt … | … utförligt och nyanserat … |
Svara på frågor om och beskriva biologiska samband | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring biologiska samband |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa … bekanta situationer … tillfredsställande … | Komplexa … bekanta och nya situationer … gott … |
Språk och kommunikation | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | … med viss säkerhet … till stor del … | … med säkerhet … till stor del … |
Vid varje fråga står det vad som bedöms och på vilken nivå du kan besvara frågan.
Hoppa direkt till …
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag. Frågan bedöms på betygsskalan F–E.
- Vad heter den struktur i den eukaryota cellen som har till uppgift att paketera om och märka proteiner med ”adresslappar” för vidare transport i eller ut ur cellen?
Del II. Frågor som kräver ett utredande svar
Frågorna bedöms på betygsskalan F–A.
- Bilden nedan visar en röd blodkropp så som den ser ut i 0,9 % NaCl-lösning.
Rita två bilder: Hur en röd blodkropp ser ut i en lösning av destillerat vatten, och hur en röd blodkropp ser ut i en 10 % NaCl-lösning. Förklara så utförligt och nyanserat som möjligt varför blodkropparna får det utseende du ritat. -
För några år sedan hade jag elever som ville undersöka hur antibiotikaresistens uppstår genom att odla bakterier som var känsliga för penicillin på successivt starkare och starkare koncentration av penicillin.
- Förklara så utförligt och nyanserat som möjligt hur penicillinresistens kan spridas i en bakteriepopulation.
- Mina elever kunde inte odla fram några bakterier med högre resistens mot penicillin. Jämför resistens mot penicillin med resistens mot streptomycin, och förklara varför de inte lyckades med sitt försök.
- Om man drunknar kommer ingen syrgas ut till kroppens celler. Varför leder detta till att man dör? Utred så utförligt och nyanserat som möjligt syrgasens roll i de eukaryota cellernas metabolism!
- Redogör så utförligt och nyanserat som möjligt för funktionen hos mikrotubuli.
Facit
Betygsgränser
På grund av att jag provade en annan poängsättning än vanligt på det här provet, gjordes en individuell betygsbedömning för varje prov. Därför finns inga betygsgränser redovisade.
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar
- Golgiapparaten
Del II. Frågor som kräver ett utredande svar
- Bedömning:
E – Eleven ritar två celler och kopplar dem till rätt tillstånd.
C – Eleven redogör för begreppet diffusion och osmos, och förklarar varför vattnet diffunderar in i cellen.
A – Eleven nyanserar redogörelsen, t.ex. genom att föra in två eller fler av begreppen ”osmotiskt tryck”, ”lysis”, ”semipermeabelt membran” eller ”aquaporiner”.
-
Bedömning:
E – Eleven förklarar översiktligt hur horisontell eller vertikal spridning av resistens sker eller förklarar varför andelen penicillinresistenta bakterier ökar i en population.
C – Eleven förklarar utförligt
- hur horisontell eller vertikal spridning av resistens sker, men också varför andelen penicillinresistenta bakterier ökar i en population.
eller
- hur horisontell och vertikal spridning av resistens sker.
A – Eleven uppfyller målen för C och för in begreppen selektionstryck och evolution för att för att förklara varför andelen penicillinresistenta bakterier ökar i en population.
-
Bedömning:
E – Eleven förklarar översiktligt hur penicillinresistens eller streptomycinresistens uppstår.
C – Eleven förklarar utförligt hur penicillinresistens och streptomycinresistens uppstår.
A – Eleven uppnår målen för C och drar slutsatsen att eftersom penicillinresistens är mycket mer komplex, tar den mycket längre tid att utvecklas, och att detta var orsaken till att eleverna inte lyckades med experimentet.
-
-
Bedömning:
E – Eleven konstaterar att utan syrgas kan inte glukos förbrännas, och då får cellen ingen ATP.
C – Eleven visar med reaktionsformler hur socker förbränns med hjälp av syrgas, och förklarar utförligt någon del av elektrontransportkedjan.
A – Eleven visar med ord och bild hur elektrontransportkedjan drivs av reaktionen 2H+ + 2e– + ½O2 → H2O, hur det därmed uppstår en skillnad i H+-koncentration mellan mitokondriens insida och utrymmet mellan det inre och det yttre membranet samt hur denna koncentrationsskillnad driver ATP-syntaset.
-
Bedömning
E – Eleven förklarar översiktligt någon aspekt av mikrotubuli och cellskelettet, t.ex. att de är de största filamenten i cellskelettet eller att de kan fungera som ”räls”.
C – Eleven redogör utförligt två aspekter av mikrotubuli och cellskelettet, t.ex. dess rörformade uppbyggnad och hur de kan samverka med något motorprotein.
A – Eleven uppfyller målen för C och nyanserar sin redogörelse med en förklaring av hur mikrotubuli fungerar (hur den piskande rörelsen uppstår) i cilier och/eller flageller.