Magnus Ehingers undervisning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete med mera.

Videogenomgång (flippat klassrum)

  1. Ta in frk. Torson!

Repetition: Blodtryck & Reglering av blodströmmen

  1. Systoliskt tryck
  2. Diastoliskt tryck
  3. Trycket i
    1. artärerna
    2. kapillärerna
    3. venerna
  4. Blodets framdrivning i venerna
  5. Sfinktrar

Blod och vävnadsvätska

  1. Diffusion:
    1. Syrgas, Koldioxid diffunderar.
  2. Filtration:
    1. Blodet pressas in i kapillärerna.
    2. Vätska pressas ut ur kapillärerna.
      1. Joner, socker o.dyl. hänger med.
      2. Proteiner, blodkroppar stannar kvar.
    3. Vätskan återtas i slutet av kapillärerna (99 %).
    4. Vävnadsvätska bildas av de resterande 1 %.
  3. Lymfkärl:
    1. Vävnadsvätskan diffunderar in i lymfkärl.
    2. Lymfkärl har klaffar.
    3. Fråga eleverna, hur drivs då lymfan framåt?
      1. M.h.a. skelettmuskelrörelser!
  4. Ödem:
    1. Återtagandet av vätska via kapillärer och/eller lymfa funkar inte!
    2. Elefantiasis:
      1. Parasitmask blockerar lymfkärlen.

Översikt över det lymfatiska systemet (i grönt).Översikt över det lymfatiska systemet (i grönt).

Man med elefantiasis i benen.Man med elefantiasis i benen.

Temperaturreglering

  1. Fåglar & däggdjur har konstant temperatur
  2. Termostat i hypothalamus
    1. en del av hjärnan
  3. För varmt?
    1. Kapillärerna nära huden vidgas
    2. Värme avges via huden
    3. Svettning
    4. Rävars öron
      1. Ökenräv: stora öron
      2. Rödräv: mellanstora öron
      3. Polarräv: små öron
  4. Fråga eleverna, vad händer om det istället är för kallt?
    1. Kapillärerna i huden dras ihop
    2. Isolering
    3. Ämnesomsättningen ökar
    4. Muskelaktiviteten ökar (huttra, hacka tänder, skaka)
  5. Motströmsprincip hos fåglar i fötterna.