Tid: 90 minuter.
Tillåtna hjälpmedel: Periodiskt system att fylla i.
Betygsmatris
|
E |
C |
A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder |
Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem |
… utförligt … |
… utförligt och nyanserat … |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Analysera och besvara frågor |
Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa … bekanta situationer … tillfredsställande … |
Komplexa … bekanta och nya situationer … gott … |
Planera, experimentera och observera |
Eleven gör detta i samråd med handledare |
Eleven gör detta efter samråd med handledare |
Eleven gör detta efter samråd med handledare |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment |
Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang |
… enkla … välgrundade … |
… nyanserade … välgrundade och nyanserade … Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
Språk och kommunikation |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
… med viss säkerhet … till stor del … |
… med säkerhet … till stor del … |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag.
- Vad heter nedanstående salter?
- AgI
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- NH4Cl
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- AgI
- Skriv den kemiska formeln för nedanstående jonföreningar.
- Kalciumjodid
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Aluminiumkarbonat
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- Kalciumjodid
- I vilken av reaktionsblandningarna nedan kommer det att uppstå en fällning? Skriv en balanserad reaktionsformel för reaktionen. Du behöver inte ha med åskådarjonerna, men du ska sätta ut aggregationstillstånden.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/–)
- BaBr2(aq) blandas med NH4NO3(aq)
- Na2CO3(aq) blandas med KNO3(aq)
- LiCl(aq) blandas med Zn(NO3)2(aq)
- AgNO3(aq) blandas med Na2CO3(aq) asdf
Del II. Ringa in de rätta svaren
- Vilken av nedanstående bilder visar hur en metall byggs upp av metallbindningar?
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Vilket av följande ämnen kan förväntas ha mest utpräglad kovalent bindning mellan atomerna?
Analysera och besvara frågor (1/–/–)
- Fosfortriklorid, PCl3(s)
- Is, H2O(s)
- Diamant, C(s)
- Vatten, H2O(l)
- Vätesulfid, H2S(l)
- Vilka tre av följande molekyler innehåller åtminstone en polär kovalent bindning?
Analysera och besvara frågor (1/1/–)
- O2
- NH3
- S8
- CH3F
- CO2
- NaCl
- Vilka tre av följande ämnen är polära?
Analysera och besvara frågor (1/1/–)
- Metan, CH4
- Koldisulfid, CS2
- Glykol, CH2OHCH2OH
- Metylamin, CH3NH2
- Glukos, C6H12O6
- Butan, CH3CH2CH2CH3
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
Skriv svaren på de här frågorna på ett annat papper.
- Förklara så utförligt och nyanserat som möjligt hur det kommer sig att metaller kan leda ström.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/1)
Språk och kommunikation (1/1/1) - Tiocyanatjonen är en sammansatt jon med formeln SCN–.
- Rita en elektronformel för tiocyanatjonen.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/–/1)
- Vilken form har tiocyanatjonen? Motivera.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- Rita en elektronformel för tiocyanatjonen.
- En sommar har du fått sommarjobb att städa på skolans kemilabb. Du upptäcker tre flaskor med färglösa lösningar där etiketterna har ramlat av. På etiketterna står det ”NaF(aq)”, ”Ba(NO3)2(aq)” och ”C6H12O6(aq)”. Hur ska du ta reda på vilken etikett som hör till vilken flaska?
Du ska nu planera ett eller flera experiment som kan visa vilken etikett som hör till vilken flaska. Till ditt förfogande har du droppflaskor med HCl(aq), HNO3(aq), H2SO4(aq), AgNO3(aq), Ba(NO3)2(aq), KI(aq) och CuSO4(aq). Du kan välja att använda hur många av dem du vill, från endast en till alla sju. Du har också tillgång till de apparater som kan tänkas finnas på skolans kemilabb.
Planeringen ska beskriva hur du går till väga för att lösa uppgiften (som en labbinstruktion). Du ska också ange vilka reaktioner som kan observeras, och vilka slutsatser man kan dra av dem.
Planera, experimentera och observera (1/–/1)
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (1/1/1)