Tid: 85 minuter
Tillåtna hjälpmedel är papper, penna, suddgummi och linjal och miniräknare (samt bifogat periodiskt system).
- Alla reaktionsformler ska vara balanserade med minsta möjliga heltalskoefficienter.
- Glöm inte enhet.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
E | C | A | |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | … utförligt … | … utförligt och nyanserat … |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa … bekanta situationer … tillfredsställande … | Komplexa … bekanta och nya situationer … gott … |
Språk och kommunikation | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Språklig bedömning av provet
På det här provet bedömer jag hur pass väl du ställer upp dina uträkningar, och hur pass lätta de är att följa. Detta ingår i det kemiska språket och kommunikationen. För A krävs att beräkningarna är tydligt redovisade med korrekta enheter i varje steg i beräkningen.
Språk och kommunikation (1/1/1)
Hoppa direkt till …
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag.
- Glukos har summaformlen C6H12O6.
- Hur mycket väger en enda glukosmolekyl?
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Hur stor substansmängd är det i 0,450 g glukos?
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/–/–)
- Hur många syreatomer är det i 0,450 g glukos?
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/–)
- Hur mycket väger en enda glukosmolekyl?
- När kalciummetall reagerar med flytande brom bildas kalciumbromid. Skriv en balanserad reaktionsformel för reaktionen. Reaktionsformeln ska vara balanserad med minsta möjliga heltalskoefficienter.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/–/–)
- Formeln för acetaldehyd är CH3CHO. När acetaldehyd förbränns i syrgas bildas koldioxid och vatten. Skriv en balanserad reaktionsformel för reaktionen. Reaktionsformeln ska vara balanserad med minsta möjliga heltalskoefficienter.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/–)
Del II. Frågor som kräver ett utredande svar
Skriv svaren på de här frågorna på ett annat papper.
- När etanol förbränns i syrgas, så sker det enligt nedanstående reaktionsformel:
C2H5OH + 3O2 → 2CO2 + 3H2O- Hur stor substansmängd koldioxid bildas om 0,86 mol etanol förbränns? (Endast svar behöver anges.)
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/–/–)
- Hur stor massa syrgas behövs för att fullständigt förbränna 7,54 g etanol?
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/1)
Språk och kommunikation (1/1/1)
- Hur stor substansmängd koldioxid bildas om 0,86 mol etanol förbränns? (Endast svar behöver anges.)
- I ett försök löses 0,25 g silvernitrat, AgNO3, i lite vatten. Till lösningen sätts en lösning av natriumkarbonat, Na2CO3(aq) så att allt silver faller ut i form av fast silverkarbonat. Vilken massa får den bildade fällningen?
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/1)
Språk och kommunikation (1/1/1) - När tenn reagerar med syre bildas en tennoxid. Vid upphettning av 11,9 g tenn i syrgas bildades 15,1 g tennoxid. Beräkna tennoxidens formel.
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (1/1/1)
Språk och kommunikation (1/1/1)
Facit
Betygsgränser
Max: | 18 | (8/6/4) |
Medel: | 12,0 | (6,4/3,7/2,0) – B |
E: | 6,0 | |
D: | 9,0 | varav 3,0 A- eller C-poäng |
C: | 11,5 | varav 4,5 A- eller C-poäng |
B: | 13,5 | varav 2,0 A-poäng |
A: | 16,0 | varav 3,0 A-poäng |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)
-
- 180,2u
- 0,00250mol
Lösning:
\[\begin{aligned} n_\mathrm{C_6H_{12}O_6} &= \frac {m_\mathrm{C_6H_{12}O_6}}{M_\mathrm{C_6H_{12}O_6}} = \frac {0,450\mathrm{g}}{180,0156\mathrm{g/mol}} = \hspace{100cm} \\ &= 0,00249784\mathrm{mol} \approx 2,50\mathrm{mmol}\end{aligned}\] - 9,03 · 1021
Lösning:
\[\begin{aligned} N_\mathrm{O} &= n_\mathrm{C_6H_{12}O_6} \cdot 6 \cdot N_\mathrm{A} = 0,00249784\mathrm{mol} \cdot 6 \cdot 6,022 \cdot 10^{23}/\mathrm{mol} = \hspace{100cm} \\ &= 9,0251782 \cdot 10^{22} \approx 9,03 \cdot 10^{22}\end{aligned}\]
- Ca + Br2 → CaBr2
- 2CH3CHO + 5O2 → 4CO2 + 4H2O
Del II. Frågor som kräver ett utredande svar
- 1,72mol
- \[\begin{aligned}n_\mathrm{C_2H_5OH} &= \frac {m_\mathrm{C_2H_5OH}}{M_\mathrm{C_2H_5OH}} = \frac {7,54\mathrm{g}}{(12,01 \cdot 2 + 1,008 \cdot 6 + 16,00)\mathrm{g/mol}} = \hspace{100cm} \\ &= 0,16367109\mathrm{mol}\end{aligned}\]
\[n_\mathrm{O_2} = 3n_\mathrm{C_2H_5OH} = 3 \cdot 0,16367109\mathrm{mol} = 0,49101328\mathrm{mol} \hspace{100cm}\]
\[\begin{aligned} m_\mathrm{O_2} &= M_\mathrm{O_2} \cdot n_\mathrm{O_2} = 2 \cdot 16,00\mathrm{g/mol} \cdot 0,49101328\mathrm{mol} = \hspace{100cm} \\ &= 15,7124251\mathrm{g} \approx 15,7\mathrm{g}\end{aligned}\]
Bedömning
E – Eleven gör en godtagbar ansats att lösa uppgiften, till exempel genom att beräkna \(n_\mathrm{C_2H_5OH}\).
C – Eleven beräknar massan syrgas utan att ta hänsyn till substansmängdsförhållandet \(n_\mathrm{O_2}:n_\mathrm{C_2H_5OH}\) (till 5,24 g).
A – Eleven beräknar massan syrgas korrekt.
- Lösning
2AgNO3(aq) + NA2CO3(aq) → Ag2CO3(s) + 2NaNO3(aq)
\[\begin{aligned} n_\mathrm{AgNO_3} &= \frac {m_\mathrm{AgNO_3}}{M_\mathrm{AgNO_3}} = \frac {0,25\mathrm{g}}{(107,9+14,01+16,00 \cdot 3)\mathrm{g/mol}} = \hspace{100cm} \\ &= 0,00147137\mathrm{mol}\end{aligned}\]
\[n_\mathrm{Ag_2CO_3} = \frac {1}{2} n_\mathrm{AgNO_3} = \frac {1}{2} \cdot 0,00147137\mathrm{mol} = 7,35683597 \cdot 10^{-4}\mathrm{mol} \hspace{100cm}\]
\[\begin{aligned}m_\mathrm{Ag_2CO_3} &= n_\mathrm{Ag_2CO_3} \cdot M_\mathrm{Ag_2CO_3} = \hspace{100cm} \\ &= 7,35683597 \cdot 10^{-4}\mathrm{mol} \cdot (107,9 \cdot 2+12,01+16,00 \cdot 3)\mathrm{g/mol} = \\ &= 0,020290889\mathrm{g} \approx 0,20\mathrm{g}\end{aligned}\]
Bedömning
E – Eleven gör en godtagbar ansats till att lösa frågan, till exempel genom att skriva en korrekt reaktionsformel eller beräkna \(n_\mathrm{AgNO_3}\).
C – Eleven beräknar \(m_\mathrm{Ag_2CO_3}\) utan att ta hänsyn till att \(n_\mathrm{Ag_2CO_3} = \frac {1}{2}n_\mathrm{AgNO_3}\) och får det till 0,40 g.
A – Eleven beräknar \(m_\mathrm{AgNO_3}\) korrekt.
- Lösning
\[n_\mathrm{Sn} = \frac {m_\mathrm{Sn}}{M_\mathrm{Sn}} = \frac {11,9\mathrm{g}}{118,7\mathrm{g/mol}} = 0,100252738\mathrm{mol} \hspace{100cm}\]
\[n_\mathrm{O} = \frac {m_\mathrm{O}}{M_\mathrm{O}} = \frac {(15,1-11,9)\mathrm{g}}{16,00\mathrm{g/mol}} = 0,200\mathrm{mol}\hspace{100cm}\]
\[n_\mathrm{Sn} : n_\mathrm{O} = 1:2\hspace{100cm}\]
Därför blir tennoxidens formel SnO2.Bedömning
E – Eleven gör en ansats till att lösa uppgiften, t.ex. genom att beräkna någon substansmängd korrekt.
C – Eleven beräknar både \(n_\mathrm{Sn}\) och \(n_\mathrm{O}\) korrekt.
A – Eleven beräknar förhållandet \(\frac {n_\mathrm{O}}{n_\mathrm{Sn}}\) korrekt, och kommer fram till formeln SnO2.