Inledning och pedagogiskt syfte
Kemi är studiet av materia, och hur materia förändras. De flesta elever är bekanta med smältning och förångning, men sublimering är ofta ett nytt begrepp. I demonstrationen visas hur jod sublimerar på ett vackert sätt, så att eleven lär sig begreppen sublimering och deposition.
Material
- Brännare med trefot och trådnät
- Bägare, 250ml
- Rundkolv som passar i bägaren
- Iskallt vatten (kranvatten går bra)
- Fast jod, I2(s)
Gör såhär
- Lägg en spatelspets fast jod i botten på bägaren.
- Placera bägaren ovanför brännaren. Häll lite iskallt vatten i rundkolven och placera den ovanpå bägaren.
- Upphetta joden med brännaren.
- Lägg märke till hur jodånga bildas. Efter en stund kan man se hur vackra, glittrande jodkristaller deponeras på botten av rundkolven.
Diskutera med eleverna!
- Vad kan man observera i bägaren? Be eleverna berätta med egna ord, så enkelt som möjligt.
- Vad har jod för aggregationstillstånd i rumstemeratur?
- Vad händer med joden när den värms upp?
- Vad händer med jodångan när den kyls ned?
Beroende på hur långt man har kommit i kursen kan man också diskutera till exempel följande:
- Vilken typ av bindning finns mellan atomerna i en jodmolekyl, I2?
- Vilken typ av bindning finns mellan jodmolekylerna?
- Vad händer med avseende på kemisk bindning och energi när den fasta joden sublimeras?
- Vad händer med avseende på kemisk bindning och energi när den jodångan återsublimeras (fast jod deponeras)?
Riskanalys
Demonstrationen är måttligt riskfylld. Jodångan är oxiderande. Därför bör experimentet utföras under draghuv/i dragskåp. Fast jod kan diskas bort med etanol. Den jodrika etanolen tas om hand som halogenerat lösningsmedel.