Plocka fram
- Stålull
- Kopparbleck, 0,5mm
- Degeltång
- Brännare
- Tändstickor
- Fossil, c:a 400 milj. år gammalt
- HCl
Varför läsa ”metallkemi”?
Lägg på OH: Kursplan i Kemi B
Bland kursmålen:
- Analysmetoder
- Stökiometriska samband & kemiska beräkningar
- Aktuella tillämpningsområden
Försök med kopparoxider
Putsa upp kopparblecket. Värm det i brännarens låga.
Visa för eleverna
- Vilken färg?
- Har kopparn reagerat?
- Vad kan det tänkas ha reagerat med? Finns det något reaktivt ämne i luften? Syrgas!
Det svarta på kopparblecket är koppar(II)oxid
- Be eleverna skriva reaktionsformel!
- 2Cu(s) + O2 → 2CuO
Värm kopparblecket igen. Spola av det svarta i kallt vatten
Visa eleverna. Vad har bildats?
- Koppar(I)oxid
Koppar(II)oxiden närmast kopparn har reducerats av kopparn.
- Cu + CuO → Cu2O
- Sätt ut OT, kontrollera att koppar(II)oxiden har reducerats!
Kalciumkarbonat – Föreningar med alkaliska jordartsmetaller
Var i periodiska systemet finns alkaliska jordartsmetaller?
Demo: Pluppa ner fossilet i HCl – vad händer?
- Fräser!
- Fossil består nästan uteslutande av kalciumkarbonat, CaCO3.
Fast kalciumkarbonat löses i syra:
- CaCO3(s) + H+(aq) → \({\sf \text{HCO}_3^-}\)(aq) + Ca2+(aq)
Men, vad är det då som fräser? Det bildas ju uppenbarligen en gas!?
Just med karbonatjoner har vi följande jämvikter:
- \({\sf \text{HCO}_3^-}\)(aq) + H+(aq) ⇌ H2CO3(aq)
och
- H2CO3(aq) ⇌ H2O + CO2(g)