Betygsgränser
Max: 19 (9/7/3)
Medel: 13,7 (7,3/4,8/1,6) – C
E: 7,0
D: 10,5 varav 3,5 A- eller C-poäng
C: 13,0 varav 5,5 A- eller C-poäng
B: 14,5 varav 1,0 A-poäng
A: 17,0 varav 2,0 A-poäng
Facit
- \(K = \frac {[\mathrm{SO_2}]^2[\mathrm{O_2}]}{[\mathrm{SO_3}]^2}\)
- M
- \(K_\mathrm{a} = 10^{-\mathrm{p}K_\mathrm{a}}\mathrm{M} = 10^{-2,87}\mathrm{M} = 0,00134896\mathrm{M} \approx 0,0013\mathrm{M}\)
- Kloracetatjon/CH2ClCOO–
- pKb= pKw – pKa = 14,00 – 2,87 = 11,13
- d
- Lösning: Eftersom , och jämviktskonstanten , måste [B] vara större än [A]. Enda diagrammet där [B] > [A] är diagram e.
- a
- c, d
- I natriumvätesulfatlösningen ställer följande jämvikt in sig:
HSO\({\sf _4^-}\) (aq) ⇌ H+(aq) + SO\({\sf _4^{2-}}\)(aq)
När man tillsätter natriumsulfaten löser den upp sig på det här sättet:Na2SO4(s) → 2Na+(aq) + SO\({\sf _4^{2-}}\)(aq)
Det betyder att koncentrationen sulfatjoner, [], stiger. Enligt Le Chateliers princip förskjuts då jämvikten för att motverka ökningen av [], det vill säga den går åt vänster:HSO\({\sf _4^-}\) (aq) ← H+(aq) + SO\({\sf _4^{2-}}\)(aq)
Då sjunker [H+], och lösningens pH ökar.
Bedömning
E – Eleven gör en ansats till att förklara, till exempel genom att skriva formeln för jämvikten.
C – Eleven svarar att reaktionen går åt vänster genom att utgå ifrån förändringen av [SO\({\sf _4^{2-}}\)] för att förklara vad som händer.
A – Eleven svarar att pH ökar genom att utgå ifrån förändringen av [SO\({\sf _4^{2-}}\)] för att förklara vad som händer.Bedömning, språk och kommunikation
E – Eleven kommunicerar sitt svar på ett godtagbart sätt.
C – Eleven stöttar sin förklaring med någon korrekt reaktionsformel.
A – Eleven stöttar sin förklaring med två eller fler korrekta reaktionsformler. - Lösning
\(\mathrm{pOH} = 14,00 - \mathrm{pH} = 14,00-9,89 = 4,11\)
\(\mathrm{[OH^-]} = 10^{-\mathrm{pOH}} = 10^{-4,11}\mathrm{M}\)
[B] [HB+] [OH–] f.r. \[0,0025\] \[0\] \[0\] M ∆ \[-10^{-4,11}\] \[+10^{-4,11}\] \[+10^{-4,11}\] M v.j. \[0,0025 - 10^{-4,11}\] \[10^{-4,11}\] \[10^{-4,11}\] M
\[\begin{aligned} K_\mathrm{b} &= \frac {[\mathrm{HB^+}][\mathrm{OH^-}]}{[\mathrm{B}]} = \frac {(10^{-4,11}\mathrm{M})^2}{(0,0025-10^{-4,11})\mathrm{M}} = \hspace{100cm} \\ &= 2,48747413 \cdot 10^{-6}\mathrm{M} \approx 2,5 \cdot 10^{-6}\mathrm{M}\end{aligned}\]Bedömning
E – Eleven gör en ansats till att lösa uppgiften, till exempel genom att beräkna [OH–] eller ställa upp uttrycket för baskonstanten.
C – Eleven beräknar koncentrationerna vid jämvikt korrekt.
A – Eleven beräknar Kb korrekt.Bedömning (språk och kommunikation)
E – Eleven redovisar sina beräkningar översiktligt.
C – Eleven redovisar sina beräkningar med utgångspunkt i en av punkterna nedan.
· Storhet, mätetal och enhet är med i alla stegen av beräkningarna.
· Tabell för att ange hur koncentrationerna förändras när jämvikten ställer in sig.
A – Eleven redovisar sina beräkningar med utgångspunkt i båda två av punkterna ovan.