Tid: 85 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Miniräknare, formelblad.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
|
E |
C |
A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder |
Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem |
Eleven redogör utförligt för innebörden av dem |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med viss säkerhet, exemplifierar |
Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Teorier och modellers giltighet och begränsningar |
Eleven värderar dessa med enkla omdömen |
… enkla … |
… nyanserade … |
Analysera och besvara frågor |
Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat |
Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment |
Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang |
… enkla … välgrundade … |
… nyanserade … välgrundade och nyanserade … Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
Språk och kommunikation |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag.
- Vätekarbonatjonen, HCO\({\sf _3^-}\), är en amfolyt. Skriv reaktionsformeln för när vätekarbonatjonen reagerar som syra.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/–/–)
- Skriv strukturformler för följande molekyler. Sätt ut alla bindningar och atomer, även väteatomer.
- Pentan
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Toluen
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- 1-propanol
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Cis-2-buten
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- Pentan
- Vad heter nedanstående molekyler? Skriv antingen rationellt namn eller trivialnamn.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- Varför finns det ingen molekyl som heter 2-metylpropyn?
Teoriers och modellers giltighet och begränsningar (–/1/–)
- Det finns två tvåvärda alkoholer med fem kolatomer där den ena hydroxylgruppen är primär och den andra är tertiär.
- Skriv strukturformeln för en av alkoholerna.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/1/–)
- Vad blir alkoholens namn?
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/1)
- Skriv strukturformeln för en av alkoholerna.
- Man kan substituera kloratomen i 2-klorbutan mot en hydroxylgrupp i en slags substitutionsreaktion. Under reaktionsförloppet sker energiomvandlingar på det sätt som visas i diagrammet nedan.
Skriv strukturformeln för den intermediär som existerar under en kort stund i (a) i reaktionsförloppet.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/–/1)
Del II. Frågor som kräver ett utredande svar
Skriv svaren på de här frågorna på ett annat papper.
- I ett experiment vill du tillverka 1-butanol genom att utgå ifrån butan och göra två substitutionsreaktioner på den. Vilka två substitutionsreaktioner ska du utföra, och i vilken ordning?
Namnge de två typerna av substitutionsreaktion och visa vad som händer med hjälp av reaktionsformler. Du behöver inte ange själva reaktionsmekanismen.
Analysera och besvara frågor (–/1/1)
- Metylammoniumjonen, CH3NH\({\sf _3^+}\), är en svag syra vars pKa = 10,64. Beräkna pH i en 0,025 M lösning av metylammoniumnitrat, CH3NH3NO3. Svara med två decimalers noggrannhet.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/1)
Språk och kommunikation (1/1/1)