Tid: 95 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Miniräknare, formelblad.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
| E | C | A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt för innebörden av dem | Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av dem |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa frågor i bekanta och nya situationer med gott resultat |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment | Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang | … enkla … välgrundade … | … nyanserade … välgrundade och nyanserade … Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
Språk och kommunikation | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till stor del sin kommunikation till syfte och sammanhang. |
Hoppa direkt till …
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag.
- Skriv strukturformeln för följande organiska molekyler. Skriv ut alla atomer och bindningar, även väteatomer.
- 1,2-diklorpropan
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Toluen
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- 1-butanol
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- 1,2-diklorpropan
- Ange trivialnamn eller rationellt namn på följande molekyler:
-
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
-
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
-
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
-
- Vilken är den enklaste trevärda alkoholen med en primär, en sekundär och en tertiär OH-grupp?
- Skriv alkoholens strukturformel.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/1/–)
- Vad blir alkoholens namn?
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/–)
- Skriv alkoholens strukturformel.
- Man kan substituera kloratomen i 2-klorbutan mot en hydroxylgrupp i en SN2-reaktion. Under reaktionsförloppet sker energiomvandlingar på det sätt som visas i diagrammet nedan.
Skriv strukturformeln för det transitionstillstånd som existerar under en kort stund i (a) i reaktionsförloppet.Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/–/1)
Del II. Ringa in de rätta svaren
- Vilka tre av följande föreningar har summaformeln C7H16?
Analysera och besvara frågor (1/1/–)
- 2-metylpentan
- 3-metylpentan
- 2,3-dimetylpentan
- 2,2,3-trimetylbutan
- 3-etylpentan
- Vilka två av nedanstående strukturformler är i själva verket en och samma molekyl?
Analysera och besvara frågor (–/1/–)
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
Skriv svaren på de här frågorna på ett annat papper.
- I ett experiment vill du omvandla butan till 1-klorbutan genom radikalsubstitution med klor, Cl2. Utgå ifrån reaktionsmekanismen och förklara med hjälp av reaktionsformler varför det kommer att bildas en rad andra molekyler än bara 1-klorbutan i reaktionen.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/1)
- Malonsyra, H4C3O4, är en tvåprotonig organisk syra. När den protolyseras bildas vätemalonatjoner, H3C3O\({\sf _4^-}\).
- Är vätemalonatjonen en amfolyt? Motivera med reaktionsformler.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- För vätemalonatjonen gäller att pKa= 5,69 och pKb= 9,17. Kommer en lösning av natriumvätemalonat att bli sur, neutral eller basisk? Motivera ditt svar.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (–/1/–)
- Är vätemalonatjonen en amfolyt? Motivera med reaktionsformler.
- I ett försök ville man bestämma koncentrationen, HF(aq) i ett vattenprov. Man titrerade 35,0 ml av syran med 0,100 M NaOH, och mätte kontinuerligt pH i blandningen. Då fick man en titrerkurva med nedanstående utseende.
- Vilket pH (ungefär) hade lösningen vid ekvivalenspunkten? (Ange endast svar; inga uträkningar behövs.)
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (1/–/–)
- Läs av diagrammet och beräkna vätefluoridlösningens koncentration. Motivera dina beräkningar så utförligt som möjligt!
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (1/1/–)
Språk och kommunikation (1/1/–) - Läs av diagrammet och uppskatta vätefluoridens pKa. (Endast svar behövs.)
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (–/1/–)
- Vilket pH (ungefär) hade lösningen vid ekvivalenspunkten? (Ange endast svar; inga uträkningar behövs.)
Facit
Betygsgränser
Max: | 25 (12/11/2) |
Medel: | – |
E: | 9,0 |
D: | 14,5 varav 5,5 A- eller C-poäng |
C: | 19,0 varav 8,5 A- eller C-poäng |
B: | 20,0 varav 0,5 A-poäng |
A: | 22,5 varav 1,0 A-poäng |
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar
- Fenol
- 1,3-dimetylcyklohexen
- 1,2-etandiol, glykol
Bedömning
E – Eleven skriver strukturformeln för någon trevärd alkohol.
C – Eleven skriver en korrekt strukturformel för alkoholen.
- Bedömning
E – Eleven skriver ett felaktigt namn, men som leder till rätt struktur.
C – Eleven skriver ett fullständigt korrekt namn.
Del II. Ringa in de rätta svaren
- c, d, e
- b och d
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
- Vid radikalsubstitution omvandlas först klorgas till klorradikaler med hjälp av exempelvis ljusenergi:
Cl2 + hν → 2Cl·
Klorradikalen kan reagera med en butanmolekyl och bilda en butylradikal enligt nedanstående reaktionsformel:
Butylradikalen kan reagera med en annan klormolekyl och omvandlas till 1-klorbutan:
Den ursprungliga klorradikalen kan dock reagera med vilken som helst av kolatomerna, eller med kolatomen i någon redan bildad klorbutanmolekyl, till exempel såhär:
Då kommer det istället att bildas 2-klorbutan. Många fler klorbutan-varianter kan också bildas.
Bedömning
E – Eleven visar med strukturformler hur butan omvandlas till någon klorbutanmolekyl.
C – Eleven visar med reaktionsmekanism hur någon klorbutanmolekyl bildas.
A – Eleven visar med komplett reaktionsmekanism för hur någon klorbutanmolekyl bildas och åtminstone hur någon annan butylradikal bildas.
- Ja, eftersom den både kan avge en proton (sur) och ta upp en proton (bas).
Syra: H3C3O\(_4^-\)(aq) ⇌ H2C3O\(_4^{2-}\)(aq) + H+(aq)
Bas: H3C3O\(_4^-\)(aq) + H+(aq) ⇌ H4C3O4(aq)
Bedömning
C – Eleven visar med både vätemalonatjonens syrareaktion och basreaktion att vätemalonatjonen är en amfolyt.
- Eftersom pKa < pKb är väteoxalatjonen starkare som syra än som bas. Därför kommer lösningen att bli sur.
Bedömning
C – Eleven jämför pKa- och pKb-värdena (eller Ka- och Kb-värdena) med varandra och drar korrekt slutsats ur dem.
Kommentar: Eftersom värdena för pKa och pKb ges i uppgiften (eleven behöver inte själva söka upp dem i formelsamlingen) bedöms uppgiften som mindre komplex, och kan bara visa belägg på betyget C.
- Ja, eftersom den både kan avge en proton (sur) och ta upp en proton (bas).
- pH ≈ 8 (alla svar mellan 7–9 är godkända)
- Lösning:
HF + NaOH ⇌ F– + Na+ + H2O
Vid ekvivalenspunkten är \(n_\mathrm{HF} = n_\mathrm{NaOH}\).
\(n_\mathrm{NaOH} = c_\mathrm{NaOH} \cdot V_\mathrm{NaOH} = 0,100\mathrm{mol/dm^3} \cdot 0,014\mathrm{dm^3} = 0,0014\mathrm{mol} = n_\mathrm{HF}\)\(c_\mathrm{HF} = \frac {N_\mathrm{HF}}{V_\mathrm{HF}} = \frac {0,0014\mathrm{mol}}{0,035\mathrm{dm^3}} = 0,040\mathrm{mol/dm^3}\)
Bedömning, tolka resultatE – Eleven gör en ansats till att beräkna koncentrationen, t.ex. genom att beräkna substansmängden HF korrekt.
C – Eleven beräknar koncentrationen HF helt korrekt.
Bedömning, språk & kommunikation
E – Elevens uträkningar går att följa.
C – Elevens uträkningar är lätta att följa, med korrekta avrundningar och enheter.
- Lösning: Eftersom pKa = pH vid halvtiterpunkten läses kurvan av vid 5,55 ml tillsatt NaOH(aq).
Halvtiterpunkten ligger vid \(\frac {14\mathrm{ml}}{2} = 7\mathrm{ml}\) tillsatt NaOH. Då är pKa = pH ≈ 3,25 (alla svar mellan 3,1 – 3,4 är godkända).