Facit
Betygsgränser
Max: | 22 | (9/9/4) | |
Medel: | 17,2 | (7,9/7,2/2,1) – B | |
E: | 7,0 | ||
D: | 11,5 | varav | 4,5 A- eller C-poäng |
C: | 14,5 | varav | 7,0 A- eller C-poäng |
B: | 16,5 | varav | 2,0 A-poäng |
A: | 19,5 | varav | 3,0 A-poäng |
Del I. Endast ett kort svar (ett ord eller 1-2 meningar) behövs
- pH = 2
- \[K_{\text{a}} = \frac {[\text{H}^+][\text{HS}^-]}{[\text{H}_2\text{S}]}\hspace{100cm}\] eller \[K_{\text{a}} = \frac {[\text{H}_3\text{O}^+][\text{HS}^-]}{[\text{H}_2\text{S}]}\hspace{100cm}\]
- pH = 11,30
Del II. Ringa in de rätta alternativen!
- b, c, e
- c, d
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar (fullständiga beräkningar krävs)
- Ja, eftersom den både kan avge en proton (sur) och ta upp en proton (bas).
Syra: HC2O\({\sf _4^{-}}\)(aq) ⇌ C2O\({\sf _4^{2-}}\)(aq) + H+(aq)
Bas: HC2O\({\sf _4^{-}}\)(aq) + H+ ⇌ H2C2O4
Bedömning
C – Eleven visar med både väteoxalatjonens syrareaktion och basreaktion att väteoxalatjonen är en amfolyt.
- \(\mathrm{p}K_\mathrm{a,\text{ }HC_2O_4^-} = 4,29\) och \(\mathrm{p}K_\mathrm{b,\text{ }HC_2O_4^-} = 12,77\). Eftersom \(\mathrm{p}K_\mathrm{a} < \mathrm{p}K_\mathrm{b}\) är väteoxalatjonen starkare som syra än som bas. Därför kommer lösningen att bli sur.
Bedömning
A – Eleven jämför \(\mathrm{p}K_\mathrm{a}\)- och \(\mathrm{p}K_\mathrm{b}\)-värdena (eller \(K_\mathrm{a}\)- och \(K_\mathrm{b}\)-värdena) med varandra och drar korrekt slutsats ur dem.
- Ja, eftersom den både kan avge en proton (sur) och ta upp en proton (bas).
- 11,1 ml (alla svar 11,0–11,2 är godkända).
-
\[\begin{aligned} n_\mathrm{NaOH} &= c_\mathrm{NaOH} \cdot V_\mathrm{NaOH}= 0,200\mathrm{mol/dm^3} \cdot 0,0111\mathrm{dm^3} = \hspace{100cm} \\ &= 0,00222\mathrm{mol} = n_\mathrm{HClO}\end{aligned}\]
\[c_\mathrm{HClO} = \frac {n_\mathrm{HClO}}{V_\mathrm{HClO}} = \frac {0,00222\mathrm{mol}}{0,0250\mathrm{dm^3}} = 0,0888\mathrm{mol/dm^3} \hspace{100cm}\]
Bedömning
E – Eleven gör en godtagbar ansats till att lösa uppgiften, till exempel genom att beräkna \(n_\mathrm{HCl}\).
C – Eleven löser uppgiften helt korrekt.
Språk och kommunikationE – Eleven använder korrekt storhet och enhet på något ställe i beräkningen.
C – Eleven uppfyller målen för E och använder korrekt någon enhet som inte är given i uppgiften.
A – Eleven använder korrekta storheter och enheter i varje steg av lösningen.
- \(\mathrm{p}K_\mathrm{a} = 7,53\) (alla svar mellan 7,4–7,6 är godkända).
Lösning: Eftersom pKa = pH vid halvtiterpunkten läses kurvan av vid 5,55 ml tillsatt NaOH(aq).
- Le Chateliers princip säger att om ett jämviktssystem rubbas, så sker det en nettoreaktion som motverkar rubbningen. Om vi tillsätter mera syra (H3O+) innebär detta att reaktionen kommer att gå åt vänster tills jämviktsläget åter uppnås, och [H3O+] är ungefär densamma som förut:
C6H7O\({\sf _7^-}\) + H2O ← C6H6O\({\sf _7^{2-}}\) + H3O+
Om man istället tillsätter en bas (OH–) kommer följande reaktion att ske:
H3O+ + OH– → 2H2O
Det betyder att [H3O+] kommer att sjunka. Återigen gäller Le Chateliers princip, och reaktionen kommer att gå åt höger tills jämvikt åter uppnåtts, och [H3O+] återställts:
C6H7O\({\sf _7^-}\) + H2O → C6H6O\({\sf _7^{2-}}\) + H3O+
BedömningE – Eleven gör en ansats till att besvara frågan, till exempel genom att definiera Le Chateliers princip eller förklara hur Le Chateliers princip fungerar.
C – Eleven förklarar utförligt vad som händer när syra eller bas sätts till bufferten.
A – Eleven förklarar utförligt och nyanserat vad som när syra och när bas sätts till bufferten.
Kommentar: I förklaringen måste framgå hur [H3O+] påverkas vid och efter tillsatsen syra eller bas.
Språklig bedömningE – Eleven stöttar sin förklaring med någon korrekt skriven, relevant reaktionsformel.
C – Eleven stöttar sin förklaring med två korrekt skrivna, relevanta reaktionsformler.
A – Eleven stöttar sin förklaring med åtminstone tre korrekt skrivna, relevanta reaktionsformler.
- Lösning
HCOO– + H2O ⇌ HCOOH + OH–
\[\begin{align}c_\mathrm{HCOO^-} &= \frac {n_\mathrm{NaHCOO}}{V} = \frac {\frac {m_\mathrm{NaHCOO}}{M_\mathrm{NaHCOO}}}{V} = \frac {\frac {2,25\mathrm{g}}{(23,0+1,01+12,0+16,0\cdot 2)\mathrm{g/mol}}}{1,00\mathrm{dm^3}} = \hspace{100cm} \\ &= 0,03308337\mathrm{mol/dm^3}\end{align}\]
[HCOO–] [HCOOH] [OH–] f.r. \[0,033...\] \[0\] \[0\] M ∆ \[-x\] \[+x\] \[+x\] M v.j. \[0,033...-x\] \[x\] \[x\] M \[K_\mathrm{b} = \frac {[\mathrm{HCOOH}][\mathrm{OH^-}]}{[\mathrm{HCOO^-}]}\hspace{100cm}\]
\[5,6 \cdot 10^{-11} = \frac {x \cdot x}{0,033... - x} \approx \frac {x^2}{0,033...}\hspace{100cm}\]
\[x = \sqrt{5,6 \cdot 10^{-11} \cdot 0,033...} = 0,000001361 = [\mathrm{OH^-}] \hspace{100cm}\]
Eftersom \(x \ll 0,033...\) går det bra att försumma \(x\) bredvid \(0,033...\).
pOH =–lg[OH–] = –lg0,000001361 = 5,866101115
pH = 14,00 – pOH = 14,00 – 5,866101115 = 8,133898885 ≈ 8,13
BedömningE – Eleven gör en godtagbar ansats att lösa frågan, t.ex. genom att beräkna \(c_\mathrm{HCOO^-}\), skriva reaktionsformeln eller teckna baskonstanten för reaktionen.
C – Eleven beräknar \(x\) korrekt, och gör en godtagbar ansats att bestämma vätejonkoncentrationen.
A – Eleven beräknar lösningens pH fullständigt korrekt.