Tid: 85 minuter
Tillåtna hjälpmedel: Miniräknare, medföljande periodiskt system.
Betygsmatris
Dina svar kommer att bedömas enligt nedanstående matris:
| E | C | A |
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder | Eleven redogör översiktligt för innebörden av dem | … utförligt … | … utförligt och nyanserat … |
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med viss säkerhet, exemplifierar | Med säkerhet, exemplifierar och generaliserar kring |
Teoriers och modellers giltighet och begränsningar | Eleven värderar dessa med enkla omdömen | … enkla … | … nyanserade … |
Analysera och besvara frågor | Enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat | Komplexa … bekanta situationer … tillfredsställande … | Komplexa … bekanta och nya situationer … gott … |
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment | Eleven ger enkla omdömen samt motiverar sina slutsatser med enkla resonemang | … enkla … välgrundade … | … nyanserade … välgrundade och nyanserade … Vid behov föreslår eleven också förändringar. |
Språk och kommunikation | Eleven använder med viss säkerhet ett naturvetenskapligt språk och anpassar till viss del sin kommunikation till syfte och sammanhang. | … med viss säkerhet … till stor del … | … med säkerhet … till stor del … |
Vid varje fråga står det vad som bedöms och på vilken nivå du kan besvara frågan.
Språklig bedömning
Jag väger samman all den språkliga bedömning jag gjort på de utredande frågorna, och sätter samman dem till en enda bedömning, som jag för in här, och räknar in i slutpoängen på provet.
För A krävs att beräkningarna är tydligt redovisade med korrekta enheter i varje steg i beräkningen.
Språk och kommunikation (1/1/1)
Hoppa direkt till …
Del I. Frågor som bara kräver ett kort svar (ett ord eller 1–2 meningar)
Längre svar ger risk för avdrag.
- Ange trivialnamn eller rationellt namn på följande molekyler:
- Skriv strukturformeln för följande organiska ämnen. Alla bindningar och atomer ska skrivas ut, även väteatomer.
- 2-metylpropan
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/–/–)
- Cis-1-klor-1-propen
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- Orto-xylen (1,2-dimetylbensen)
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (–/1/–)
- 2-metylpropan
- Varför finns det ingen molekyl som heter 2-metylpropyn?
Teoriers och modellers giltighet och begränsningar (–/1/–)
- Eugenol (nedan) är ett av ämnena som ger kryddnejlika dess speciella doft.
- Kommer en vattenlösning av eugenol att ha sur, basisk eller neutral reaktion? Ringa in ett alternativ.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/–/–)
- Basisk reaktion, eftersom väte kan tas upp av dubbelbindningen till höger.
- Sur reaktion, eftersom väteatomen nere till vänster i strukturformeln kan protolyseras.
- Basisk reaktion, eftersom syreatomen uppe till vänster i strukturformeln kan protoneras.
- Sur reaktion, eftersom någon av väteatomerna i bensenringen kan protolyseras.
- Neutral reaktion, eftersom ingen atom i eugenol varken kan protoneras eller protolyseras.
- Vad bildas om man låter eugenol reagera med bromvatten, Br2(aq)? Rita en strukturformel för den produkt som bildas. Rita ut alla atomer och bindningar.
Begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder (1/1/–)
- Vad kallas den typ av reaktion som sker mellan bromvatten och eugenol? Ringa in ett alternativ.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/–/–)
- Polymerisation
- Eliminationsreaktion
- Radikalsubstitution
- Kondensationsreaktion
- Avfärgningsreaktion
- Inget av ovanstående alternativ.
- Kommer en vattenlösning av eugenol att ha sur, basisk eller neutral reaktion? Ringa in ett alternativ.
Del II. Ringa in de rätta svaren
- I så kallad PBS (fosfatbuffrad saltlösning) utnyttjas den buffrande förmågan hos följande jämviktssystem:
H2PO\(_4^-\) + H2O ⇌ HPO\(_4^{2-}\) + H3O+
Vad händer med jämvikten efter att man tillsatt en liten mängd NaOH(s)? Ringa in ett alternativ.
Analysera och besvara frågor (–/1/–)
- [H2PO\({\sf _4^-}\)] kommer att minska.
- Oxoniumjonerna kommer att reagera med hydroxidjonerna och bilda vatten.
- Jämvikten förskjuts åt höger.
- Lösningens pH kommer att stiga, men endast mycket lite.
- Alla ovanstående alternativ.
- Inga av ovanstående alternativ.
- Vid bromering av n-heptan utnyttjas ljusenergi för att påskynda reaktionen mellan brom (Br2) och heptan (C7H16). Vilket eller vilka av nedanstående ämnen kan bildas vid bromeringen? Ringa in ett alternativ.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/–/–)
Del III. Frågor som kräver ett utredande svar
Skriv svaren på de här frågorna på ett annat papper.
- Natriumcyanamid, Na2CN2, och vatten reagerar med varandra enligt formeln
Na2CN2 + 3H2O → Na2CO3 + 2NH3
Man blandar lite natriumcyanamid i vatten. Kommer lösningen att få sur, neutral eller basisk reaktion? Förklara utförligt med hjälp av reaktionsformler.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/1)
- Underklorsyrlighet, HClO, är en svag syra med pKa = 7,53. I ett försök titrerade man 25,0 ml underklorsyrlighet, HClO(aq) med 0,200 M NaOH(aq) och tog upp en titrerkurva. Ekvivalenspunkten uppnåddes när man tillsatt 11,1 ml natriumhydroxidlösning.
- Beräkna underklorsyrlighetens ursprungliga koncentration.
Tolka resultat, utvärdera metoder och dra slutsatser av experiment (1/1/–)
Språk och kommunikation (S1/S1/S1) - Beräkna vilket pH den neutraliserade lösningen (vid ekvivalenspunkten) hade. För hypokloritjonen gäller att pKb = 6,47.
Svara på frågor om och beskriva kemiska företeelser och förlopp (1/1/1)
Språk och kommunikation (S1/S1/S1)
- Beräkna underklorsyrlighetens ursprungliga koncentration.
Betygsgränser
Max: 25 (11/10/4)
Medel: 16,8 (8,6/6,8/1,4) – D
E: 8,5
D: 13,5 varav 5,0 A- eller C-poäng
C: 17,0 varav 7,5 A- eller C-poäng
B: 19,0 varav 2,0 A-poäng
A: 22,0 varav 3,0 A-poäng
Facit
- Svar: n-hexan (även bara ”hexan” är godkänt)
- Svar: 1,3-dimetylcyklohexen
- Svar: Fenol
- Svar: 2-etyl-1-penten
- Därför att då skulle kolatom nr. 2 i molekylen få fem bindningar, vilket inte är möjligt. Se bilden nedan.
- ii
Bedömning
Kommentar: Den ovanstående (något förenklade) strukturformeln är korrekt och godkänd, eftersom den tydligt visar att C binder till O i hydroxylgruppen, och att C i metylgruppen tydligt binder till O i eterbindningen.
E – Eleven ritar en godtagbar strukturformel med endast alla kol-, syre- och väteatomer korrekt angivna eller ritar en godtagbar strukturformel där endast bromatomerna adderats korrekt över dubbelbindningen.
C – Eleven ritar en korrekt strukturformel där både bromatomerna adderats korrekt över dubbelbindningen och resterande atomer är korrekt markerade.- vi
- e
- e
- I reaktionen bildas det för det första karbonatjoner, CO\(_3^{2-}\). Dessa är basiska och reagerar med vattnet på följande vis:
CO\(_3^{2-}\) + H2O ⇌ HCO\(_3^{-}\) + OH–
Det bildas också ammoniak, NH3, som också reagerar med vattnet:NH3 + H2O ⇌ NH\(_4^+\) + OH–
Eftersom det bildas hydroxidjoner OH– i båda reaktionerna får lösningen basisk reaktion.
Bedömning
E – Eleven konstaterar att någon av CO\(_3^{2-}\) eller NH3 är basiska, och därmed att lösningen blir basisk.
C – Eleven når målet för E och kompletterar med någon korrekt protolysformel.
A – Eleven förklarar att lösningen blir basisk med utgångspunkt i reaktionsformler för både karbonatjonens och ammoniakens reaktion med vatten. - Lösning
\[\begin{aligned} n_\mathrm{NaOH} &= c_\mathrm{NaOH} \cdot V_\mathrm{NaOH} = 0,200\frac {\mathrm{mol}}{\mathrm{dm^3}} \cdot 0,0111\mathrm{dm^3} = \hspace{100cm} \\ &= 0,00222\mathrm{mol} = n_\mathrm{HClO}\end{aligned}\]
\[c_\mathrm{HClO} = \frac {n_\mathrm{HClO}}{V_\mathrm{HClO}} = \frac {0,00222\mathrm{mol}}{0,0250\mathrm{dm^3}} = 0,0888\mathrm{mol/dm^3} \hspace{100cm}\]
Bedömning
E – Eleven gör en ansats till att lösa uppgiften, till exempel genom att beräkna \(n_\mathrm{NaOH}\) eller \(n_\mathrm{HClO}\).
C – Eleven löser uppgiften helt korrekt.Språk och kommunikation
E – Eleven använder korrekt storhet och enhet på något ställe i beräkningen.
C – Eleven uppfyller målen för E och använder korrekt någon enhet som inte är given i uppgiften.
A – Eleven använder korrekta storheter och enheter i varje steg av lösningen. - Lösning
Vid ekvivalenspunkten är det som att man har en lösning av hypokloritjoner, ClO–. Eftersom den ursprungliga underklorsyrligheten hade koncentrationen 0,00888 mol/dm3 kan vi beräkna koncentrationen hypokloritjoner i den neutraliserade lösningen:
\[c_1V_1 = c_2V_2\hspace{100cm}\]
\[c_2 = \frac {c_1V_1}{V_2} = \frac {0,0888\mathrm{mol/dm^3} \cdot 25,0\mathrm{ml}}{(25,0+11,1)\mathrm{ml}} = 0,06159584\mathrm{mol/dm^3} \hspace{100cm}\]
ClO– + H2O ⇌ HClO + OH–
[ClO–] [HClO] [OH–] f.r. \[0,061...\] \[0\] \[0\] M ∆ \[-x\] \[+x\] \[+x\] M v.j. \[0,061... -x\] \[x\] \[x\] M
\[K_\mathrm{b} = \frac {[\mathrm{HClO}][\mathrm{OH^-}]}{[\mathrm{ClO^-}]} \hspace{100cm}\]
\[10^{-6,47} = \frac {x \cdot x}{0,061...-x} \approx \frac {x^2}{0,061...}\hspace{100cm}\]
\[x = \sqrt{0,061... \cdot 10^{-6,47}} = 0,00014435\hspace{100cm}\]
Eftersom \(x << 0,061\) är det OK att försumma \(x\) bredvid \(0,061\).
[OH–] = x = 0,00014435
pOH = –lg[OH–] = –lg0,00014435 = 3,84057711
pH = 14,00 – pOH = 14,00 – 3,84057711 = 10,1594229 ≈ 10,16
Bedömning
E – Eleven gör en ansats till att lösa uppgiften, till exempel genom att bestämma någon jämviktskoncentration rätt eller genom att teckna uttrycket för Kb.
C – Eleven beräknar samtliga jämviktskoncentrationer korrekt.
A – Eleven beräknar lösningens pH korrekt, med korrekt enhet.Språk och kommunikation
E – Eleven använder korrekt storhet och enhet på något ställe i beräkningen.
C – Eleven uppfyller målen för E och använder korrekt någon enhet som inte är given i uppgiften.
A – Eleven använder korrekta storheter och enheter i varje steg av lösningen. Om eleven förenklat uppgiften genom att försumma x i ekvationen redovisar eleven också att det är OK att försumma x bredvid 0,061.
- Lösning