Magnus Ehingers undervisning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete med mera.

19dc58zpdlp63jpg

Såhär tänkte sig Walter Dill Scott, president på Northwestern University år 1934, att framtidens undervisning skulle se ut:

''En radio-televisionsstudent deltar i en morgonföreläsning år 1960.''

Man kan nog ana en viss ironi i alla fall hos illustratören, då han låter den late studenten säga "jag önskar att lektionerna bara var på eftermiddagen"…

På något vis börjar vi dock närma oss Scotts vision nu när "flippat klassrum" börjar få luft under vingarna. I septembernumret av Everyday Science and Mechanics kunde man läsa följande:

The university of twenty-five years from now will be a different looking place, says President Scott of Northwestern. Instead of concentrating faculty and students around a campus, they will "commute" by air, and the university will be surrounded by airports and hangars. The course will be carried on, to a large extent, by radio and pictures. Facsimile broadcasting and television will enlarge greatly the range of a library; and research may be carried on by scholars at great distances.

I depressionens USA var många utbildare ändå omåttligt optimistiska inför framtiden. Man kan ju faktiskt tycka att det Scott beskriver här är internet och all information vi kan ta del av där. Och med iPad och andra surfplattor "i var mans hand" har vi nästan nått fram till ett interaktivt och helt flippat klassrum, där studenten/eleven kan ta del av undervisningen hemma.

Läs mer på paleofuture.gizmodo.com >>>