Jag har hört det.
Du har säkert också hört det, antingen i egenskap av lärare eller förälder (eller kanske elev): Det finns olika lärstilar, och var och en av eleverna föredrar olika lärstilar. För att kunna lära sig allra bäst, bör eleven få materialet presenterat på det sätt hen själv föredrar.
Nu till de dåliga nyheterna: Det finns inget som stöder att det faktiskt skulle finnas några olika "lärstilar".
konfirmationsbias, det vill säga att man bara uppmärksammar de fall då det bekräftar teorin, så har man en utmärkt grogrund för en vetenskaplig myt.
Den här myten har uppstått tack vare två korn av sanning: De flesta människor föredrar att få ett studiematerial presenterat för sig på ett visst sätt, och pedagogiska studier pekar på att de lärare som presenterar sitt material på varierade, "multisensoriska" sätt lyckas bättre. Kopplat medKontrasten mellan den enorma populariteten på inlärningsstilar som tillvägagångssätt inom utbildning och bristen på trovärdiga bevis för dess användbarhet är, enligt vår mening, slående och störande.
Ändå har utbildningsindustrin accepterat "lärstilar" med hull och hår och investerat mycket tid och pengar i den. Böcker och enkäter har tagits fram, och utbildare har anpassat sin undervisning till den. Författarna av metastudien drar slutstatsen (återigen i min översättning) att skolornas "begränsade utbildningsresurser skulle utnyttjas bättre genom att anta andra undervisningsmetoder som har en stark evidensbas".
Läs mer: