… men inte om könsorgan, menstruation, befruktning och graviditet?
Låt mig börja med vad som står i ämnesplanen för biologi:
Undervisningen i ämnet biologi på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
[…]
- Sexualitet och sexuell hälsa samt hur dessa kan kopplas till relationer, identitet och samtycke.
Det är allt det står om sex. Men räcker inte det? Är inte detta precis vad jag efterlyser?
Nej, verkligen inte. "Sexualitet" är enligt Svensk Ordbok "behov och aktiviteter som har att göra med könsdriften". Avledningar är exempelvis homosexualitet, heterosexualitet eller bisexualitet. I begreppet "sexualitet" ingår alltså inte vare sig menstruation, könsorganens anatomi, befruktning eller graviditet. Möjligen kan sexuellt överförbara infektioner inkluderas i "sexuell hälsa" och med mycket stort skohorn kan man då också klämma in könsorganens anatomi.
Menar Skolverket att våra biologielever inte längre behöver lära sig om hur könsorganen, befruktning, graviditet etc fungerar? Om man ska tro vad Skolverket skriver i ämnesplanen i Biologi så är svaret ett entydigt "ja". Men om jag ska vara helt ärlig tror jag helt enkelt att det handlar om inkompetens. Tjänstemännen på Skolverket har inte funderat över vad som faktiskt ska ingå i biologiundervisningen, och de har inte förstått vad begreppet "sexualitet" betyder.