Magnus Ehingers under­visning

— Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m.

Flödesschema för hur du får ordning på ditt liv. Nu har vi gått igenom vad som krävs för att hålla ordning på sitt liv. Det blir en väldans massa listor, men alltsammans kan faktiskt sammanfattas i nedanstående bild:

Flödesschema för hur du får ordning på ditt liv. Flödesschema för hur du får ordning på ditt liv.

Sammanfattning

 
  1. Samla alla grejer som du måste göra i inboxen, allteftersom du kommer på dem.
  2. När du går igenom inboxen, bestäm om det krävs någon åtgärd
    1. Släng eller spara till senare om det inte krävs någon åtgärd
  3. Gör till projekt om det krävs flera åtgärder för att slutföra
  4. Gör det NU om det tar mindre än två minuter att åtgärda
  5. Delegera det om det är någon annans uppgift
  6. Gör det senare om det är du som ska göra det
    1. Schemalägg det om det måste utföras på eller senast på ett visst datum, eller
    2. Listor...Listor...

      ...listor....listor.

      Gör det så snart som möjligt

Dina listor

De här listorna får du när du ordnar ditt liv på det sätt som jag har beskrivit:

Och så har du en kalender också, förstås, där du för in allt som måste göras en särskild dag.

Hur du ska arbeta med alla dina listor

En del saker behöver man göra varje dag, annat kan man bestämma sig för att göra en viss dag varje vecka – t.ex. onsdagar.

När? Vad?
Varje dag Kolla i kalendern så att du inte missar viktiga möten, bemärkelsedagar, deadlines m.m.
Varje dag Gör jobbet! Kolla på din "Nästa åtgärd"-lista vad som ska göras.
Varje dag Jobba på dina projekt! Kolla på dina projektlistor, så vet du vad du ska göra.
Varje vecka Gå igenom (revidera) inboxen.
Varje vecka Gå igenom dina andra listor: "Nästa åtgärd"-listan, väntelistan, projektplanerna osv. Behöver något flyttas till en annan lista? Strykas? Göras om till projekt? Och så vidare.

Känns det jobbigt?

Var lugn – det finns hjälp att få. Men det får du läsa om i nästa artikel!