Varför man minns vissa saker lättare än andra
Du kan tänka dig att det du minns lagras på ett visst ställe i hjärnan. Det ligger där i säkert förvar, och väntar bara på att du ska plocka upp det i medvetandet – minnas det.
Men för att du kunna minnas det, måste det finnas någon liten nerv som leder in till det ställe där minnet finns lagrat, och som kan fiska upp det. Finns det bara en enda nerv som leder dit, kan det vara svårt att leda tankarna rätt och minnas. Men ju fler nerver som leder in till ditt minne, desto lättare är det för dig att plocka upp det som ligger lagrat i hjärnan.
En liten övning: Kom ihåg ett ansikteDu kan använda den här tekniken för att komma ihåg ansikten lättare. Titta på ansiktena nedan och försök associera namnet till utseendet!
|
Det är detta man menar med wire together, fire together: Ju fler nervbanor man länkat samman med sitt minne, desto lättare har de att fyra av tillsammans, och lyfta upp det i medvetandet.
Det är detta du ska göra under lektionerna för att lära dig maximalt: Länka så många sinnen som möjligt till det du ska lära dig, så kommer du lättare ihåg det!
Både fysisk och psykisk närvaro
Det finns ett sätt för att få sunkiga betyg som slår allt annat: Låt bli att komma på lektionerna!
Även om du har århundradets tristaste lärare, som bara står och maler framme vid tavlan, så är det bättre att vara med på lektionerna än tvärtom. Det svåraste blir då att hålla uppe sin egen vakenhet – men se det som en utmaning snarare än ett problem. Lektionerna är till för dig – utnyttja dem!
Ta alltid anteckningar
Även om du inte har den där entusiastiske nyutexaminerade läraren eller den erfarne gamle räven, så har du nytta av att ta så mycket anteckningar som möjligt. Skriv av allt som läraren antecknar på tavlan!
Sätt också dagens datum uppe i ena hörnet på dina anteckningar. Det hjälper dig när du använder dina anteckningar för att repetera.
En del lärare har exemplarisk tavelteknik, och om du följer med på lektionerna får du i princip en komplett lärobok med dig hem. Men vad gör man om läraren inte antecknar så mycket på tavlan?
- Försök anteckna stödord
- Be läraren bromsa om det går för fort
- Tala med läraren om att anteckna mer på tavlan
Vad gör man om man tappar fokus?
Det händer vem som helst. Man har helt enkelt svårt för att hålla koncentrationen uppe under hela lektionen. Vad ska man då göra? Här är några tips:
Pausa!
Jag har redan förklarat att hjärnan behöver omväxling för att fungera bra. Be din lärare om en paus, så får du göra lite annat en stund.
Ta mera anteckningar!
Om du inte redan gör det, så ansträng dig att anteckna ännu mera. Det är en utmaning att kunna ta anteckningar även om man har en tradig lärare och man själv sitter längst bak! Den utmaningen gör att din hjärna piggnar till.
Ställ en fråga!
Det här är faktiskt det bästa tipset av alla. Det spelar inte så stor roll vad du frågar, eller om du till och med redan vet svaret på din fråga. När du ställer din fråga, måste du våga lite extra. Då får du ett flöde av adrenalin i kroppen, och piggnar automatiskt till. Att läraren sedan uppmärksammar dig och tycker att det är trevligt att du är alert och ställer en fråga får du som en extra, gratis bonus. ?
Vad händer med hjärnan när man antecknar eller ställer en fråga?
Det är väldigt enkelt: När du antecknar, ställer en fråga och överhuvud taget är "med" på lektionen, så skapar du flera ingångar till ditt minne, och det du lär dig. Eller, som man säger på engelska:
Wire together, fire together
Vad händer sedan?
Har du nu kommit såhär långt, har du alla förutsättningar för att kunna minnas riktigt mycket, riktigt länge. Hur det går till i detalj är ämnet för nästa artikel.