Ekologisk undersökning av ett stycke natur i skolans närhet. Miniexkursion i Biologi 1.
Vad säger skolverket om exkursioner?Såhär står det på skolverkets hemsida om vad undervisningen i biologi ska utveckla:
För att ni ska få chansen att just utveckla er förmåga till detta, gör vi den här miniexkursionen till Holmbergska trädgården. Målet är att ni ska öva er i att planera en vetenskaplig undersökning. Ni ska få förståelse för vilka faktorer som påverkar ett ekosystem, och hur de påverkar det. Så har vi ju det här med betyg också. Detta är vad skolverket säger om hur man ska bedöma exkursioner och laborationer (fast jag har sammanställt det i en snygg matris):
Redovisningen på våren kommer mer att ha formen av laborationsrapport, som jag betygssätter. Redovisningen på hösten blir i tvärgrupper, men du ska också värdera din egen insats och fundera på vad du skulle vilja förbättra till när ni ska göra exkursionen nästa vår. |
Mål
Målet med den här övningen är att ni ska öva er i att planera en vetenskaplig undersökning. Ni ska få förståelse för vilka faktorer som påverkar ett ekosystem, och hur de påverkar.
Bakgrund
Holmbergska trädgården i centrala Lund är ett ekosystem som ständigt förändras. Förändringen har under senare år gått väldigt fort, eftersom almsjukan har tagit död på de flesta individerna av den tidigare dominerande arten, almen. Därmed har också ekosystemet förändrats.
Er uppgift är att försöka kartlägga några av de faktorer som bestämmer ekosystemets utseende, och hur de förändras över året.
När ett växtsamhälle ska undersökas bör man välja en yta som är tillräckligt stor för att representera hela växtsamhället, men inte för stor för att man ska orka genomföra inventeringen. Vanligtvis är en provyta på 10 × 10 m2 lämplig. För att underlätta undersökningen kan det vara bra att markera hörnen i den provruta du valt. Detta gör det lättare för dig att överblicka det område du valt.
Uppgifter att lösa
1. Beskrivning av området
Gör en utförlig beskrivning av provytan. Vilka abiotiska faktorer är lämpliga att beskriva? Behövs utrustning? Hur är vegetationen utbredd?
2. Vilka arter kan ni hitta?
Vilka arter (både växter, svampar och djur) förekommer i provytan? Var finns de (botten-, fält-, busk- eller trädskiktet)? Hur beskriver man hur många/hur mycket det finns av varje art? Behövs utrustning?
3. En helhetsbedömning av området.
Är området artrikt eller artfattigt? Varför?
Är området individrikt eller individfattigt? Varför?
Gör en översiktlig jämförelse mellan en plats med hög ljusgenomsläpplighet och en med låg ljusgenomsläpplighet. Hur skiljer de sig åt?
4. Att fundera på
Fundera och diskutera följande:
- Hur tillförs näringsämnen till marken i parken?
- Hur har organismerna anpassat sig till miljön?
- Hur påverkas djur och växtliv av miljön på denna plats?
- Finns det tecken på miljöskador?
- Vilka är motiven att bevara platsen i dess nuvarande form?
Gör såhär
Ni delas in i grupper på 4-5 personer.
Labtillfälle 1: Planering
Planera utifrån uppgifterna som ska genomföras ute i parken. Notera vad ni vill undersöka, hur ni vill genomföra det och hur ni kan redovisa era iakttagelser för varandra. Använd er av era kunskaper inom ekologi och miljöfrågor. Utse minst en sekreterare som gör noggranna anteckningar över er planering.
Labtillfälle 2: Genomförande
Vi går tillsammans till Holmbergska trädgården. Glöm inte rejäla skor (inget högklackat, även om man inte måste ha mulle-stövlar). 😉
Labtillfälle 3: Redovisning
Ni redovisar era resultat i tvärgrupper.
Tillkännagivande
Den här övningen har jag inte kommit på själv, utan fått från Katarina Schiemann på Polhemskolan i Lund. Jag har dock bearbetat den så att den passar mina behov.